Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Hybride werken

Zo maak je thuis én op kantoor werken een succes

Werk jij ook hybride? Na corona hoeven we niet meer verplicht thuis te werken. Aan de andere kant hebben we geleerd dat 100% op kantoor werken vaak onnodig is. Daarom wordt er op steeds meer kantoren hybride gewerkt. Dat heeft voordelen, maar is ook behoorlijk wennen. Hoe maak je hybride werken tot een succes? Dat leggen we je in dit artikel uit.

Kat komt in beeld tijdens videogesprek, een nadeel van hybride werken.
  • First check: wat is hybride werken?

Met hybride werken bedoelen we dat je deels thuis (of ergens anders) en deels op kantoor werkt. Op kantoor werken waren we al gewend en corona heeft wel bewezen dat we ook prima thuis kunnen werken. Dat maakt ruimte voor nieuwe werkvormen. Veel werkgevers kiezen nu dus voor hybride werken: de combinatie van thuis en op kantoor werken.

“Ik begon met deze baan tijdens corona. Thuiswerken beviel me toen goed. Alle overleggen waren digitaal. Met mijn ADHD-brein kon ik me daar thuis rustig op voorbereiden. Daarnaast kon ik zelf het volume reguleren en niemand praatte door elkaar. Dat was wel even wennen toen we weer naar kantoor konden! Ik mag nog wel thuiswerken, maar voor de overleggen verwachten ze me wel op kantoor. Grote ruimtes met heel veel prikkels, veel mensen om me heen. De eerste keren had ik echt last van enorme overprikkeling en had meer tijd nodig om bij te komen na het werk. Ik ben een groot voorstander van hybride werken. Aan de ene kant kan ik mijn werk beter doen als ik vaker op de afdelingen kom waar ik werk. Zo zie ik cliënten vaker en ik vind het ook fijn om even met collega’s te praten zonder dat ik daar weer een afspraak voor hoef te maken. Maar de overleggen, die hadden van mij wel digitaal mogen blijven.” - Sanne (34), maatschappelijk werker in GGZ

  • De voordelen van hybride werken

Zelf kunnen bepalen waar je werkt, op kantoor of thuis, is voor veel mensen heel belangrijk. Uit ons onderzoek blijkt dat 92% van de mensen meer te zeggen wil hebben over de werkplek. Logisch ook, want hybride werken heeft veel voordelen:

  • Je kunt je werklocatie aanpassen aan wat je die dag wil doen of waar je behoefte aan hebt. Hierdoor ben je een stuk productiever.
  • Hybride werken boost de sfeer op de werkvloer! Je ziet elkaar niet meer elke dag, maar als je elkaar ziet valt er weer wat bij te praten.
  • Voor hybride werken is ook vertrouwen van je werkgever nodig. Het geeft een goed gevoel en meer motivatie als je weet dat je baas je deze werkvorm toevertrouwt.
  • Je hebt meer controle over hoe je dagen eruitzien. Ook wat taken thuis te doen? Dan werk je een dagje thuis. Behoefte aan rumoer? Op naar kantoor.
  • Er blijft op de werkvloer letterlijk meer ruimte over. Bedenk eens wat je daarmee kunt doen! Een stilteruimte, lunchruimte, nieuwe vergaderruimte… Praat hier eens over met je leidinggevende.
  • Gemiddeld ben je bent minder tijd kwijt met reizen naar kantoor. Goed voor het milieu en goed voor jezelf. Je hebt meer vrije tijd en dus een betere werk-privébalans.

 

  • ​Check ook: de nadelen van hybride werken

Hybride werken heeft dus veel voordelen, maar kan ook best een uitdaging zijn. Voor jou als werknemer, voor je collega’s, als team en voor je werkgever. Om hybride werken tot een succes te maken, moet je de nadelen kennen en daar oplossingen voor vinden. De nadelen:

  • Iedereen zal even aan hybride werken moeten wennen. Daardoor kan er wel eens iets misgaan qua afspraken, meetings of communicatie.
  • Wie is er ook alweer op welke dag en was die vergadering nou online of op kantoor? Chaos! Je raakt bij hybride werken sneller het overzicht kwijt.
  • Een deel van de collega’s thuis en een deel op kantoor? Dat is behoorlijk lastig als je wil vergaderen. Even tussendoor sparren met collega’s is minder makkelijk.
  • Als je je collega’s vaak misloopt en elkaar minder ziet, kun je je minder betrokken gaan voelen.
  • Als je hybride werkt, raak je eraan gewend dat je werkplek weinig uitmaakt. Je gaat dan ook sneller aan het werk buiten werktijden of onderweg. Neem voldoende rust!

“Tijdens corona werkte ik lange tijd verplicht huis, maar inmiddels zit ik weer halftijds op kantoor. De ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen. Ik merk dat ik echt weer moet wennen. Aan het einde van een kantoordag heb ik veel minder energie dan na een dag thuiswerken. Dat komt denk ik door een combinatie van het woon-werkverkeer en heel de dag sociaal zijn met de collega's. Je moet op kantoor gewoon de hele dag ‘aan’ staan en als je thuiskomt moet er ook weer vanalles gebeuren. Toch zou ik ook niet meer volledig thuis willen werken. Op kantoor kan ik de mensen waar ik iets van nodig heb achter de veren zitten. Hybride werken vind ik dus geweldig, maar ik heb het idee dat mijn werkgever liever iedereen elke dag op kantoor heeft. Het is dus afwachten of we echt hybride blijven werken. Ik hoop het wel. Ik zou echt niet meer voltijds naar kantoor kunnen.” - Tinne (25) , Front End Developer

  • Tips voor lekker hybride werken

Met de tips hieronder maak je hybride werken samen met je collega’s tot een succes. Dat hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Je werkgever moet hier leiding in geven!

  • Bij hybride werken ontstaat er al snel chaos als er geen overzicht is. Wie is waar en wie doet wat? Duidelijkheid is daarom belangrijk. Merk je dat iedereen het overzicht kwijt is? Trek dan bij je leidinggevende aan de bel. Die moet zorgen voor een duidelijke regels rondom hybride werken.
  • Om succesvol hybride te werken moet je verder kijken dan ‘vandaag een thuiswerkdag, morgen een kantoordag’. Kijk bijvoorbeeld naar je werk die dag en wat je daarvoor nodig hebt. Rust en concentratie nodig? Dan is thuiswerken slim. Wil je juist een creatieve brainstorm houden of sparren met collega’s? Op naar kantoor die dag!
  • Een goede online omgeving is een must. Denk aan gemakkelijk documenten met elkaar delen in de cloud en een systeem waarin je werkplekken of ruimtes kunt reserveren of kunt zien waar je collega’s zijn.
  • Communication is key! Zorg dus dat je in contact blijft met je collega’s en leidinggevenden. Een systeem als Slack of Microsoft Teams is daar geschikt voor. Zo kan je snel schakelen en blijf je in contact waar je ook aan het werk bent.
  • Hybride werken is een nieuwe manier van werken. Het is dus niet erg als dingen soms misgaan of toch niet prettig werken. Het is een kwestie van uitproberen en aanpassen als dat nodig is. Loop je ergens tegenaan? Zorg dat je dit met elkaar bespreekt en zoek naar oplossingen samen met je leidinggevende.
  • Als je kantoor en thuis afwisselt per dag of zelfs op dezelfde dag, vervagen al snel de grenzen tussen werktijd en vrije tijd. Houd je werk-privébalans daarom extra goed in de gaten. Dat kan met deze tips voor een goede werk-privébalans.
  • Vergeet ook de sociale kant van je werk niet. Organiseer af en toe uitjes of borrels met alle collega’s samen. Zo blijf je in contact en blijf je betrokken bij elkaar.

Zorg ook dat je op kantoor én thuis een goede werkplek hebt. Je werkgever heeft een zorgplicht en moet jou dus helpen bij een veilige werkomgeving, ook thuis.

  • Final check: maak samen hybride werken tot een succes

Tijdens corona werkte iedereen thuis. Dat was overzichtelijk. Hybride werken is wat ingewikkelder en vraagt meer van jou en je collega’s. Samenwerken kan lastig zijn als een deel thuis werkt en een deel op kantoor. Op ons leerplatform kan je een training vol tips en advies over online samenwerken volgen.

Ook is het aan te raden om duidelijke afspraken te maken met je werkgever. In welke gevallen zijn je collega’s en jij op kantoor nodig? Zijn er vaste vergadermomenten nodig waarbij iedereen op kantoor is? Of is het oké als een deel online inbelt? Wanneer ben je bereikbaar en, vooral, wanneer niet? Je werkgever moet dit soort dingen met jullie bespreken, een plan opstellen en kan afspraken vastleggen in een thuiswerkovereenkomst. Zo weet iedereen waar hij aan toe is. Je bent een team en moet samen hybride werken tot een succes maken, maar je werkgever is verantwoordelijk.

Wat zegt de wet? Volgens de Wet flexibel werken mag jij vragen of je op een andere plek dan kantoor mag werken. Wel mag je werkgever dat zonder speciale reden weigeren. Uiteindelijk bepaalt de werkgever dus nog steeds wat er gebeurt. Ondertussen wordt er gewerkt aan de nieuwe wet ‘Werken waar je wilt’ waarbij werknemers meer te zeggen krijgen. De Sociaal-Economische Raad en FNV willen bijvoorbeeld dat de werkgever zo’n thuiswerkverzoek alleen mag weigeren als dat echt niet anders kan. Het kabinet moet nog een knoop doorhakken over dit wetsvoorstel.

Hybride werken is dus echt nog een beetje passen en meten. Een goede communicatie en vertrouwen op de werkvloer zijn een must. Samen maak je het tot een succes. Heb je nog vragen voor ons of wil je iets melden? Stuur Amal of een van onze andere collega's dan een berichtje.

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp