Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies zijn o.a. nodig om u relevante advertenties te tonen.

Werk & Bedrijfscultuur

Wat is een bedrijfscultuur en hoe ga je ermee om?

Kun je slippers dragen op de werkvloer? Of trakteren met een taart bij je verjaardag? En is de vrijmibo verplicht? Vraag jij je deze dingen ook wel eens af op je werk? Dat is helemaal niet gek, want elke werkvloer heeft z’n eigen bedrijfscultuur. Daarmee bedoelen we de (vaak) onuitgesproken regels die gelden binnen het bedrijf.

Whatsapp chat waar leidinggevende vraagt om midden in de nacht naar werk te komen

Zo’n bedrijfscultuur kan formeel zijn of juist heel informeel en alles daartussenin. Zeker als je net nieuw bent kan het best even ingewikkeld zijn om uit te vogelen wat dan wel en niet kan. In deze checklist leggen we je uit hoe je ermee om kunt gaan.

 

  • Check de bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt heel veel dingen. Hoe je met elkaar omgaat, of er een pot snoep of een schaal fruit in de kantine staat, of je samen gaat lunchen en zelfs welke werkzaamheden je op je neemt. Zo zijn er bedrijven waarin het normaal is dat je betaald wordt voor 40 uur, maar zoveel overwerkt dat je al snel de 60 uur aantikt. Of het kan van je verwacht worden dat je helpt met het schoonhouden van de werkvloer, terwijl jij er misschien vanuit gaat dat de schoonmaakmedewerker dat doet.

Gelukkig kun je tijdens je sollicitatie al een aantal vragen stellen en voor je eerste dag wat research doen. Zoek medewerkers op Linkedin op en kijk hoe ze zich presenteren. Ook op de website van het bedrijf kun je foto’s vinden zodat je ziet hoe werknemers zich kleden. Zorg daarna dat je op je eerste dag een ‘buddy’ vindt, die je een beetje wegwijs maakt op de werkvloer. Stel veel vragen! Daarnaast kun je beter te formeel beginnen dan te informeel. Kleed en gedraag je zakelijk en je voelt vanzelf aan wanneer het wat informeler kan.

 

  • En dan: hoe spreek je elkaar aan?

Op de ene werkvloer kun je je collega prima aanspreken met ‘hey meid/gozer!’ terwijl dat bij het andere bedrijf ondenkbaar is. Bij sommige bedrijven spreekt iedereen elkaar aan met ‘jij’ en ergens anders is het weer de bedoeling dat je ‘u’ zegt. Net zoals je je baas misschien ‘meneer’ moet noemen of juist bij zijn voornaam kan aanspreken. Ook hierbij geldt: begin formeel en pas je aan als je merkt dat het wel wat losser kan. Waarschijnlijk heb je binnen de eerste vijf minuten van je werkdag al een paar mensen ontmoet en kun je vanzelf inschatten wat de geaccepteerde aanspreekvormen zijn. Kom je er echt niet uit? Vraag het een vriendelijke collega.
 

  • Check: zo ga je met elkaar om

Ook de manier waarop collega’s met elkaar omgaan wordt bepaald door de bedrijfscultuur. In het ene bedrijf trekken collega’s ook buiten het werk met elkaar op, bespreken privé onderwerpen en hebben een vriendschappelijke band. Ondertussen kan het zo zijn dat bij het andere bedrijf de banden juist heel zakelijk blijven. Soms is het heel normaal om elkaar bij vergaderingen te onderbreken en soms moet je juist netjes te beurt afwachten. De vrijmibo kan een leuk borreltje zijn voor wie daar zin in heeft en bij sommige werkgevers is het (onuitgesproken) verplicht dat je er bij bent. Dit zijn allemaal dingen die je prima aan je kersverse ‘buddy’ kunt vragen. Let daarbij gewoon goed op en observeer hoe anderen met deze omgangsvormen omgaan.

Merk je dat de omgangsvormen niet helemaal bij je passen? Omdat je bijvoorbeeld niet van borrelen houdt of liever niet tijdens de lunch mee gaat wandelen? Forceer jezelf dan niet. Ga op zoek naar sociale momenten waar je wel in je element bent en schitter daar dubbel en dwars! Je kan dit zelfs bij je collega’s aangeven: ‘hey, dit is niet helemaal mijn ding, maar ik sluit op een ander moment wel heel graag aan’.

 

  • Next: hoe zit dat met bedrijfscultuur en humor

Op elke werkvloer heerst ook een bepaald gevoel van humor. In de bouw worden hele andere grappen gemaakt dan op de financiële afdeling van een bedrijf. Dat kan best lastig zijn als jij juist hele droge humor hebt of niks hebt met woordgrappen. Gelukkig is humor universeel en als jij over een flinke dosis beschikt, kunnen je collega’s vast ook jouw humor waarderen.

In elk bedrijf hebben ze inside-jokes. Lollige verwijzingen naar bepaalde gebeurtenissen waar jij, als nieuweling, natuurlijk niet bij was. Voel je daar niet rot of buitengesloten over. Lach mee en vraag of je de anekdote ook mag weten! Als het echt zo lollig was, vertellen je collega’s er vast graag over. Daarbij komen er ook constant nieuwe inside-jokes bij, dus binnen no-time kun jij ook gewoon mee grappen.

 

  • Check: je looks en kleding

Kunnen drukke printjes? Moet ik een rok aan? Is een stropdas verplicht? Mag ik mijn tenen laten ademen in slippers op een warme dag? Allemaal dingen die ook bepaald worden door de bedrijfscultuur. Er is een verschil tussen kledingvoorschriften die de werkgever oplegt (voor veiligheid, hygiëne of herkenbaarheid) en kledingregels die onuitgesproken gelden. Op de meeste werkvloeren zijn slippers en korte broeken bijvoorbeeld geen optie. Bestudeer voor je eerste werkdag goed de website van je toekomstige werkgever en kijk of je een beetje kan inschatten wat voor kleding mensen dragen. Kies voor je eerste dag sowieso voor een formele look, dan kun je daarna altijd bijstellen.

 

  • Laatste check: zo blijf je happy met de bedrijfscultuur

Als je een succesvolle tijd tegemoet wil gaan bij een bedrijf is het belangrijk dat jij bij de bedrijfscultuur past. Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat jij je daar ook gelukkig bij voelt. Gebruik je proeftijd om daarachter te komen. Kom je erachter dat het geen match is? Dat is lastig, want een bedrijfscultuur laat zich niet zomaar veranderen. Bedenk dus hoe bepalend je zo’n bedrijfscultuur vindt en of (en voor hoe lang) je bereid bent jezelf aan te passen. Onthoud wel: je anders voordoen dan je bent kost veel energie en je komt beter tot je recht op een plek die wel bij je past. Uiteindelijk is het je werkgeluk wat telt!

 

Zo, je weet nu alles over wat een bedrijfscultuur is en hoe je ermee omgaat. Neem de tijd om aan een bedrijfscultuur te wennen, maar herken ook de signalen als je je niet op je gemak voelt. Je werk moet een plek zijn waar je jezelf kunt zijn en je prettig voelt. Loop je toch een beetje vast op dit onderwerp? Dan kun je altijd contact met ons opnemen en je vragen stellen. We denken graag met je mee!