Wat als je salaris niet of te laat wordt betaald?

Zo werkt loonvordering

Je hebt hard gewerkt, maar je salaris wordt niet op tijd betaald. Pfff, wat nu?! Misschien weet je niet precies hoe je actie kunt ondernemen in zo’n situatie. In dit artikel leer je meer over loonvordering, wat je rechten zijn en leggen we stap voor stap uit wat je kunt doen als je salaris niet of te laat is betaald.

Wanneer hoor je je salaris uitbetaald te krijgen?

De wet zegt dat je werkgever je salaris op een vast moment moet betalen. Meestal is dat aan het einde van de maand, maar in sommige situaties krijg je per vier weken of elke week betaald. In je contract of cao staat wanneer jij je salaris hoort te krijgen. Is er niets afgesproken? Dan geldt dat je je salaris op de laatste dag van een kalendermaand moet hebben gekregen. Als je salaris een keer te laat wordt betaald, is dat vervelend. Jij moet ook je rekeningen betalen! Maar, een vertraging kan soms gebeuren. Krijg je vaker je salaris te laat? Dan is het tijd om aan de bel te trekken.

Wat kun je doen als je salaris niet (op tijd) betaald is?

Salaris wéér te laat? Spreek je werkgever erop aan. Dat kan telefonisch, per mail of in persoon. Laat weten dat je je salaris niet (op tijd) hebt gehad en vraag wat er aan de hand is. Soms is er een goede verklaring of een misverstand. Geef je werkgever de kans het op te lossen. Komt er geen of geen goede reactie? Dan kun je hulp inschakelen, bijvoorbeeld via de FNV. Dat kan met een loonvordering, daarover lees je meer bij vraag 4.

Hoeveel dagen mag je salaris te laat zijn? Je salaris moet volgens de wet uiterlijk binnen 3 werkdagen na de afgesproken betaaldatum op je rekening staan. Is dat niet het geval? Dan is je werkgever officieel te laat. Wacht dus niet te lang en kom meteen in actie als je salaris niet betaald wordt!

“Ik heb net een nieuwe baan en tot nu toe is het salaris elke maand te laat. Volgens mijn collega’s hoort dat er nou eenmaal bij, maar ik vind het heel vervelend. Ik werk hard en heb ook gewoon rekeningen die ik moet betalen. Ik kijk nog even de kat uit de boom, omdat ik net nieuw ben. Maar als het blijft gebeuren, ga ik mijn werkgever er zeker op aanspreken!" - Irene (29), hospitalitybranche

Hoe bereken je de wettelijke verhoging bij te laat betaald salaris?

Als je werkgever je salaris te laat betaalt, heb je recht op een wettelijke verhoging. Dit is een extra vergoeding voor het te laat uitbetalen van je loon. Vanaf de vierde werkdag is deze wettelijke verhoging 5% per dag, dit geldt voor de vierde tot en met de achtste dag. Vanaf de negende dag wordt de verhoging lager en is deze 1% per dag. De wettelijke verhoging kan in totaal oplopen tot maximaal 50% van je salaris.  Stel dat je salaris €1.500 is en het een maand te laat wordt betaald: dan kan de wettelijke verhoging oplopen tot €750. Om dit geld te krijgen, kun je je werkgever eerst vragen het te betalen. Wil je werkgever dat niet doen? Dan kun je naar de rechter stappen.

Hulp nodig?

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag via WhatsApp en we helpen je graag verder!

Stuur een appje

Hoe werkt een loonvordering?

Wanneer je werkgever blijft weigeren om je salaris te betalen, kun je een loonvordering starten. Dit is een stap om het geld waar je recht op hebt af te dwingen. Via de FNV kun je hier hulp bij krijgen. Het proces begint met een officiële brief waarin je duidelijk maakt wat je eist en binnen welke termijn. Wij hebben een handige voorbeeldbrief loonvordering voor je die je hierbij kunt gebruiken. Komt er geen reactie op je brief of krijg je je salaris nog steeds niet? Dan zijn er juridische stappen nodig. Onze adviseurs kunnen je hier advies over geven.

Kan loonvordering met terugwerkende kracht?

Je kunt achterstallig loon van een oude werkgever claimen. Dit kan tot vijf jaar terug, maar het is belangrijk om bewijs te hebben. Denk aan oude loonstroken, contracten en e-mails. Als je van baan verandert, kun je vaak niet meer bij je oude digitale systemen. Download daarom altijd je loonstroken, contracten en andere belangrijke documenten voordat je ergens vertrekt. Zonder deze gegevens kan het lastiger zijn om je gelijk, en dus je geld, te krijgen!

Als zzp’er heb je geen loon, maar werk je met facturen. Als een factuur te laat of niet wordt betaald, kun je wettelijke rente en incassokosten in rekening brengen. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt in je contract en je administratie goed op orde hebt. Als een opdrachtgever blijft weigeren te betalen, kun je hulp inschakelen, bijvoorbeeld via een incassobureau of een juridische dienst. Ook als zelfstandige kun je bij FNV terecht voor advies.

Het niet of te laat betalen van salaris is vervelend, maar je staat sterker als je weet wat je rechten zijn. Wil je meer weten of hulp inschakelen? Stuur ons een appje. Dan helpen we je daar verder!

Wij staan voor je klaar

  • Problemen op werk? We helpen je met juridisch advies.
  • Betaal nooit te veel belasting met hulp van onze adviseurs.
  • Twijfels over je contract? We kijken met je mee.
  • Wij onderhandelen voor betere arbeidsvoorwaarden voor jou.
  • Met loopbaanbegeleiding zet je stappen in je carrière.
  • Samen voeren we actie. Zo maken we werkvloeren eerlijker.

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp
Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.