Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies zijn o.a. nodig om u relevante advertenties te tonen.

Werk & slaap

Zo kom je de werkdag door na een korte nacht en slaap je lekker na een drukke dag

Je ogen vallen dicht, een diepe zucht, een nog diepere gaap. Heel even je ogen di-... Ho! Wakker blijven! Herkenbare situatie? Zit jij voor de lunch al aan je vijfde bak koffie en vallen je ogen net na de lunch al dicht? Houden je jonge kinderen je uit je slaap? Lig je te piekeren over deadlines? Of breken onregelmatige werktijden je op? Tijd om er eens goed voor te gaan zitten (of liggen) en een oplossing te vinden voor jouw slaapprobleem.

werk & slaap

Werken na te weinig slaap

Denk je dat je nog prima kan presteren na een gebroken nacht? Droom maar lekker verder. Of juist niet dus. In ieder geval: dat valt vies tegen. Slecht slapen is niet goed voor jou en dus niet goed voor je baan. Met een slechte nachtrust heb je ook een slechte concentratie en moeite met plannen en overzicht bewaren. Je maakt daardoor dus ook sneller fouten. Op kantoor is dat nog niet zo’n probleem, maar in het geval van een zorgmedewerker of vrachtwagenchauffeur kan het al snel gevaarlijk worden. Een slaaptekort zorgt er bovendien voor dat je een stuk emotioneler bent. Daardoor kan je prikkelbaar zijn en komt kritiek een stuk harder aan. Niet ideaal dus, op de werkvloer. Maar hoe overleef je zo’n dag na een gebroken nacht én hoe zorg je dat je de nacht erna beter slaapt?

  1. Bespreek je slechte nachtrust met collega’s of leidinggevenden. Waarschijnlijk ontdek je dan ook dat je niet de enige bent die ‘s nachts ligt te woelen. Dat scheelt al wat.
  2. Zorg dat je overdag voldoende beweegt. Pluspunten als je dat buiten doet! Een wandelingetje tijdens de lunchpauze is bijvoorbeeld een goed idee.
  3. Sla dat kopje koffie in de middag over. Ook nicotine en alcohol helpen niet om die nacht beter te slapen.
  4. Probeer een vast ritme in te bouwen. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed én sta rond dezelfde tijd op.
  5. Houdt alles met een scherm ver buiten je slaapkamer. Zeker geen werkmail checken vlak voor het slapen gaan!
  6. Zorg dat je slaapkamer lekker donker, stil en niet te warm is.

Te (werk)druk om te slapen

Zodra je hoofd het kussen raakt, wil je ontspannen en snel wegdromen. Maar dat is best lastig als er nog deadlines, afspraken, onbeantwoorde mailtjes door je hoofd spoken. Werkstress is een veelvoorkomende reden waardoor mensen slecht slapen. Gelukkig ligt een oplossing voor de hand: zorg dat die werkstress minder wordt.

  1. Twijfel je of jij last hebt van werkstress? Doe dan op deze pagina de sneltest.
  2. Wil je jouw werkstress aanpakken? We hebben er eerder een artikel aan gewijd. 
  3. Wordt jouw werkstress niet minder en maak je je druk? Bespreek het dan met je leidinggevende en zoek samen naar een oplossing.

Slapen met onregelmatige werktijden & nachtdiensten

Heb je vaak vroege, late of zelfs nachtdiensten? Dan kan dat flink effect hebben op je slaapritme en ervoor zorgen dat je je niet fit voelt. Waarschijnlijk heb je na je dienst zin om in bed te duiken en er zeker 10 uur lang niet meer uit te komen. Klinkt lekker, maar het is killing voor je ritme. Gelukkig zijn er wel manieren om met dit soort diensten om te gaan. Zo houd je een zo gezond mogelijk slaapritme in stand en voel je je fit en geconcentreerd als je wakker bent.

  1. Probeer direct na je nachtdienst daglicht te ontlopen. Draag bijvoorbeeld een zonnebril onderweg naar huis. Daglicht zet namelijk allemaal motortjes in je hersen aan waardoor slapen heel lastig kan worden.
  2. Net weer wakker na je nachtdienst? Dan moet je juist wel snel het daglicht in. Ook een daglichtlamp kan helpen.
  3. Heb je geen nachtdiensten, maar juist vroege of late diensten? Probeer dan zoveel mogelijk je biologische klok aan te houden. Dus: een kleine powernap na de vroege dienst en een uurtje langer uitslapen na de late dienst.
  4. Werken die nachtdiensten echt niet voor jou? Bespreek dit dan met je leidinggevende. Misschien kan er toch iets aan je rooster gedaan worden, waardoor jij minder last hebt van die onregelmatige diensten. Zoals een langere rustperiode of beter op elkaar aansluitende diensten.
  5. Wil je meer weten over de regels en jouw rechten rond onregelmatige diensten? Hier lees je er meer over.

Ook bij FNV Young & United kunnen we meepraten over slaapissues. Collega Bernd sprak er over met verschillende andere collega's en schreef een blog vol met alle tips die hij van iedereen kreeg, je leest 'm hier op LinkedIn