Cookies

FNV Young & United gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Met deze slaaptips slaap je lekker na een drukke werkdag

En kom je de dag door na een korte nacht

Je ogen vallen dicht, een diepe zucht, een nog diepere gaap. Heel even je ogen di-... Ho! Wakker blijven! Herkenbare situatie? Zit jij voor de lunch al aan je 5de bak koffie en vallen je ogen net na de lunch al dicht? Houden je jonge kinderen je uit je slaap? Lig je te piekeren over deadlines? Of breken onregelmatige werktijden je op? Tijd om er eens goed voor te gaan zitten (of liggen) en een oplossing te vinden voor jouw slaapprobleem.

Jonge vrouw valt in slaap op werk.

Werken na te weinig slaap

Denk je dat je nog prima kan presteren na een gebroken nacht? Droom maar lekker verder. Of juist niet dus. In ieder geval: dat valt vies tegen. Slecht slapen is niet goed voor jou en dus niet goed voor je baan. Met een slechte nachtrust heb je ook een slechte concentratie en moeite met plannen en overzicht bewaren. Je maakt daardoor dus ook sneller fouten. Op kantoor is dat nog niet zo’n probleem, maar als je werkt in de zorg of als vrachtwagenchauffeur kan het gevaarlijk worden. Een slaaptekort zorgt er bovendien voor dat je een stuk emotioneler bent. Daardoor kan je prikkelbaar zijn en komt kritiek een stuk harder aan. Niet ideaal op de werkvloer. Maar hoe overleef je zo’n dag na een gebroken nacht én hoe zorg je dat je de nacht erna beter slaapt? We hebben wat tips voor je:

  • Bespreek je slechte nachtrust met collega’s of je leidinggevende. Waarschijnlijk ontdek je dan ook dat je niet de enige bent die ‘s nachts ligt te woelen. Dat scheelt al wat.
  • Zorg dat je overdag voldoende beweegt. Pluspunten als je dat buiten doet! Een wandelingetje tijdens de lunchpauze is bijvoorbeeld een goed idee.
  • Sla dat kopje koffie in de middag over. Ook nicotine en alcohol helpen niet om die nacht beter te slapen.
  • Probeer een vast ritme in te bouwen. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed én sta rond dezelfde tijd op.
  • Houd alles met een scherm ver buiten je slaapkamer. En check zeker geen werkmail vlak voor je naar bed gaat.
  • Zorg dat je slaapkamer lekker donker, stil en niet te warm is.

Te (werk)druk om te slapen

Zodra je hoofd het kussen raakt, wil je ontspannen en snel wegdromen. Maar dat is best lastig als er nog deadlines, afspraken en onbeantwoorde mailtjes door je hoofd spoken. Werkstress is een veelvoorkomende reden waardoor mensen slecht slapen. Gelukkig ligt een oplossing voor de hand: zorg dat die werkstress minder wordt.

  1. Twijfel je of jij last hebt van werkstress? Doe dan op deze pagina de sneltest.
  2. Wil je jouw werkstress aanpakken? Check onze tips in dit artikel
  3. Wordt jouw werkstress niet minder en maak je je druk? Bespreek het dan met je leidinggevende en zoek samen naar een oplossing.

Ook bij FNV Young & United kunnen we meepraten over slaapissues. Collega Bernd sprak er over met verschillende collega's en schreef een blog vol met alle tips die hij van iedereen kreeg, je leest 'm hier op LinkedIn

Hopelijk kom je na het lezen van deze tips makkelijker in slaap en val je niet in slaap op de werkvloer. Ben je vaak 's nachts aan het werk en staat je ritme op z'n kop? Check dan onze tips voor het draaien van nachtdiensten. Je kunt ons ook altijd een appje sturen als je vragen hebt. 

Heb je een vraag?

Stel 'm via Whatsapp! We zijn bereikbaar van 9:00 - 17:00 (maandag t/m vrijdag).

Chat via Whatsapp